Tyst som i ett bibliotek?

Det här med att vara tyst på bibliotek verkar vara en myt. Det kanske bara finns i Kalle Ankas värld.

Universitetsbiblioteket kan verkas vara en krigszon ibland. Det vrålas hej vilt. Där finns det dock två stora tysta läsesalar så den som önskar tystad kan faktiskt vara där.

Stadsbiblioteket är så långt ifrån tyst som det kan bli. Närkegubbar som sitter och gnäller om hur mycket bättre det var förr tillsammans med fler närkegubbar. Lägg också till alla skolklasser som kommer på besök. Näpp, ingen lugn och ro där heller.

Varberga bibliotek. Man kan tycka att ett sådant minibibliotek inte borde vara särskilt välbesökt eller högljutt, men ack vad fel man har. Personalen och internet mina vänner.

Satt där idag en stund på förmiddagen för att försöka ta mig igenom (mycket tråkig) kurslitteratur. Förra gången jag satt där så var det faktiskt lungt och stillsamt.

Idag. Så var det hög ruljans på internetdatorerna. Först kommer en kvinna med bruna stövlar, klafs klafs klafs. Hon kollar läget med mig och en kille till om vi satt i kö till datorerna. Killen gjorde det tydligen. Kvinnan ville inte sitta i kö så hon började leta tidningar vilket snart hela personalen (2 st) blev involverade i. Grejen var att en kvinna i personalen hade högklackat och medan hon sprang där fram och tillbaka förbi mig så klapprade hennes jäkla skor. Och att tala tyst verkade vara en synd...

Boken var tråkig så jag satt inte kvar så länge. Men detta med tystnad på bibliotek är mycket intressant :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback