Att plugga på universitet

Efter att nu ha pluggat på universitet i 2 år+ så inser man att det kan se galet olika ut. Dels beroende på kurs, men framför allt beroende på lärare/föreläsare.

Jag blir lite smågalen på upplägget just nu. Läsa läsa läsa. Grejen är att man inte kan sitta och bara "nöläsa" i en massa timmar i sträck. Inte jag iallafall. Oftast är det också krångelböcker där man måste läsa om samma mening 30 ggr innan man riktigt fattar vad de skriver. Försök då att ta er igenom 50 sidor på en dag.

Jag försöker mig på en annan strategi. Jag skumläser och fastnar jag vid något som känns intressant så kanske jag sätter dit ett bokmärke, eller antecknar. Frågan är ju då om man får med det viktigaste. Antagligen inte, det jag tycker är trist och inte orkar lägga ned tid på är garanterat det som är viktigast :)

Man får väl hoppas att man får nåt nyttigt med sig från föreläsningarna. Dock så känns vår föreläsare nu inte särskilt seriös. Han började med att vara sjuk i svininfluensan, vilket man inte kan rå så mycket över. När han nu kommit tillbaka så kommer vi aldrig riktigt igång, många skämt och anekdoter-vilket kan vara trevligt, men det finns tillfällen så man måste kunna vara allvarlig.

Ska idag prova att sitta på stadsbiblioteket och plugga. Ska läsa några kapitel inför nästa vecka då vi får ny föreläsare som verkar vara betydligt mer på hugget. Ska även läsa lite i efterhand. Nuvarande föreläsare gav oss de tentafrågor som han kommer att använda, det kan ju vara värt att kika lite på dem :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback