Studiebidrag

Nu blir det lite tema nyhetsflöde, men det har varit några artiklar som upprört mig och då är det bra att blogga :)

Läste det här idag www.dn.se

Visst låter det bra? Eller, bra och bra. Med tanke på att studeibidgraget varit detsamma i ca 15 år så är det väl dags att de börjar med lite höjningar nån gång. Hyrorna höjs ju varje år.

Studiemedlet höjs med 350:-, eller? Jag och Johannes har endast bidragsdelen, alltså inget lån. Vi vill vara skuldfria så långt det bara går och om vi får behålla våra superba extrajobb så kommer det någ att funka hela studietiden ut. Det som inte framkommer jättetydligt, men står längst ned i aritkeln, är att vi som bara tar bidragsdelen får en höjning med hela 40:-/månad. Fantastiskt.

Missförstå mig inte nu, det är klart att det är bra med en höjning. Hur stor eller liten den än må vara, men varför höja lånedelen mer än bidragsdelen? Är det inte bättre att försöka göra så att fler studenter endast tar bidragsdelen och slipper låna? Många dras ju med lån resten av livet sen.

Någon som har någon tanke eller fundering kring detta?

Kan tillägga att endast studiebidrag ligger på ca. 2800:-/månad, om man har fullt lån så tror jag att det ligger på ca. 7800:-/månad (rätta mig om jag har fel).

Kommentarer
Emma

Både jag och min kille tar fullt studielån däremot :P tänkte att jag inte vågar börja jobba innan jag kommer in i pluggandet ordentligt, för då är det risk att jag jobbar för mkt och pluggar för lite. vågar däremot inte svara på vad fullt lån innebär, får veta efter 25:e (nu har jag bara fått stora "startbidraget" för augusti och försöker inbilla mig att jag kommer få så mkt varje månad) haha, dream on :P

2009-09-14 @ 07:49:48
queenpeach

jag försöker betala tillbaka mitt o det suger! Idag startar Allt ska bort REAN i min wesbhop, kolla in :D

2009-09-14 @ 11:27:02 | http://queenpeach.com
c a s p e l i h n a

Jag håller absolut med!

Jag tog också bara bidragsdelen när jag pluggade. Och en höjning av bidraget är ju verkligen på sin plats.



Läs mitt senaste ilägg om förslappade(?!) ungdomar.

2009-09-14 @ 11:37:26 | http://caspelihna.blogg.se/
Anonym

usch det låter krångligt

2009-09-14 @ 12:49:21 | http://anwb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback