Bröd på trekvart:

Jo, tjejerna i VUF-gänget har ju efterfrågat lite recept. Här kommer brödbaket:

Allra först: Sätt på ugnen på 175 grader och smörj en avlång sockerkaksform.

3 dl vetemjöl. Baka med glädje!

2 dl Havrekli. Koncentration!

1 dl rågmjöl. Jag har grovt, men det går nog bra vilket som. Inbillar mig att grovt rågmjöl nog är liiite bättre än finmalet.

1 tsk salt. Anledningen till de fina kläderna är att mitt träningspass blev inställt och jag orkade helt enkelt inte byta kläder...

3/4 bikarbonat. Ignorera den obäddade sängen. Jag har inget bra redigeringsprogram som kan ta bort det.

1/2 tsk brödkryddor. Påsen ser snarlik ut bikarbonatspåsen, men skall icke förväxlas.

3 dl filmjölk, ekologisk! Receptet tycker att man ska ta de nästkommande blöta ingredienserna i en separat skål. Jag vet inte med er, men jag gillar INTE att diska. En skål räcker banne mig!

1½ msk sirap.

Glömma bort mängden olja och få köra lite coreträning.

1 msk olja. Jag kör olivolja. Godast så.


I receptet står det även 3/4 dl solrosfrön för den som vill.

Blanda ihop allt till en ganska kladdig smet.


Bakglädje!

Kladdigt var ordet!

Efter 45 min i ugn är det färdigt! Jag brukar strö över lite flingsalt för syns skull :)


Kommentarer
Bara Jag

Bakade ofta själv något liknande förut - innan barnen ska sägas...... Länge sedan med andra ord.....

2010-04-13 @ 22:13:25 | http://myworldmytruth.blogg.se/
F&S-VUF Jenny

Men Mathilda!! Vilken härlig blogg, att jag inte visste om den. Det är mycket man inte har koll på när man tillhör "Vi som vägrar Facebook" :).

Nåja, himla kul sätt att lämna recept på. Har nu skrivit ut dig och receptet i ett litet häfte, så nu är det bara att börja baka :).

Syns på Friskis!

Kram /Jenny

2010-04-14 @ 07:58:43
Em

Det ser jättegott ut!!

2010-04-15 @ 20:51:15 | http://egoinasmamma.nu
Anna - Kärlek på jäsning♡

det där ska jag nog testa :O :)

2010-04-20 @ 01:50:04 | http://kakpaketet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback