Första skoldagen för terminen

Idag kl. 13:15 är det slut på sommarlovet på riktigt. Då börjar verkligheten igen. Idag blir det 3 h föreläsning (pust) och sedan direkt till F&S för ett värdpass. Den här terminen har jag valt att ha det tidiga passet 16-19 istället för kvällspasset 18:45-21:45. Det ska bli riktigt skönt att få komma hem i tid och hinna titta på Johannes innan man somnar. Dessutom lär det bli fullt upp att göra i och med att även F&S höstschema drar igång idag. Kul!!

Helgen har varit fantastiskt rolig och gått i F&S tecken. I lördags hade vi cykeldag och vi skrattade nog oss igenom hela dagen faktiskt. God mat, pyssel och lekar ända tills jag åkte hem strax efter elva.

På söndagen var det bara att gå upp igen och bege sig till värdträff. Den gick också mycket bra, jag fick hålla i en aktivitet helt själv. Jag lär mig bara mer och mer hela tiden =)

En bild från en pyssel vi gjorde. Vi fick pimpa vår egen namnskylt och sedan fick alla fylla på med positiva egenskaper.

Så här fin blev min!

Alla var mycket fokuserade (Jeanette, Susanne, Jenny, Renate)

Renate, Malin och Anna

Tidigt en lördag

Mathilda är vaken.

Idag kommer VUF-gänget från F&S och vi ska ha aktiviteter hela dagen. Vi ska cykla runt till varandra och på varje ställe blir det antingen mat eller aktivitet. Jag vet bara vad jag ska ha hand om, frukost. Jag har glömt att köpa juice så det är tur att Ica finns nära =)

Det blev lite för sent igår för att gå upp tidigt idag, men bara man kommer upp så är det ganska ok. Vår lägenhet är fantastiskt vacker i morgonsolen. Plus att jag vet att jag kommer att få vara hyfsat mycket ute idag så känns det ganska bra.

Nu hoppas vi bara på att vädret är med oss resten av dagen och att vi får det trevligt.

Slö-Mathilda + bilder cykeldag 3

Jag är nog det slöaste som går i ett par skor just nu. Sitter mest inne och kollar film eller surfar. Det är skönt, passar på att slöa järnet nu den sista sommarlovsveckan. Sedan drar det igång. Ingen riktig ledighet förrän nästa sommar =)

Här kommer lite bilder från dag 3, med betoning på lite. Eftersom det spöregnade hela dagen så kunde vi inte riktigt ta kort. Det kommer en mer ingående redogörelse inom kort.

Det kommer även att komma en bild på min älskade nya möbel som kom i lördags!!

Som ni såg i filmen så började dagen med regn och därför frukost i tältet.

Typ det första vi fick se när vi cyklade iväg (alltså efter punktering 1) var den här skylten. Den betyder att kommer att gå uppåt väldigt länge.

Den här mini-taggen var det som orsakade punktering på Johannes punkteringsfria däck.

Vi hade snygga plastpåsar på fötterna. De hjälpte sådär, vi var båda två blöta in på bara kroppen.

Bildblogg från kungabesöket

Vi fick minsann se kungen idag. Han var mycket nöjd över att få säga "kära örebroare" till rätt ortsbefolkning =) (För er som inte fattar, sök på youtube kungen+arboga så borde ni hitta rätt).

Här kommer lite bilder från festligheterna. Jag är fotograf och bilderna är MINA!

Daniel och Victoria strålade precis som de gjorde på bröllopsdagen.

Som sagt. Det skämtades ganska frisk om att Daniel ju egentligen är örebroare eftersom han bodde där de första 3 åren av sitt liv och det ju är de åren som formar en som människa =)

Vi stod liksom till höger om där kungafamiljen satt. Jag stod på tå med armen uppsträckt över folkmassan för att kunna ta kort. Oftast blev den där jäkla stången ivägen...

Kungen höll ett tal. Den här bilden togs precis efter att han sagt "kära örebroare" upptäckte jag efter att ha sett en film av talet på aftonbladet TV.

Silvia var hur fräsch och snygg som helst i knallrosa. Madde och Carl-Philip skymtar i bakgrunden.

Efter kungens tal åkte kungafamiljen därifrån och typ alla i publiken också. Festligheterna skulle fortsätta på scenen och stackars Herman Lindkvist som stod och berättade om Bernadotte-ätten fick stå kvar nästan själv...

Kungligt besök

Idag mina vänner, ska jag gå och se om jag kan få en glimt av kungafamiljen. De besöker Örebro med anledning av Bernadottejubiléet. Familjen Bernadotte blev utsedda till tronföljare i Örebro frö 200 år sedan. Det är även prins Daniels första officiella framträdande som prins. Rojalist javisst!!

Annars idag blir det städning och fejning, ska passa på att lösa melodikrysset alldeles strax innan jag kör igång. Ska få sällskap av mami och Isabella till kungafamiljen och sedan kanske det kommer en liten leverans med det senaste otympliga inköpet som jag berättade om =)

Bilder från cykelturen dag 2:

Dag 2 startade med fantastiskt väder och mysig frukost på stranden.

Första depåstoppet. Har ni vägarna förbi, se till att gå in! Supermysigt!

I Filipstad bunkrade vi och åt korv och hälsade på min gode vän Nisse!

Fullpackat var det här!

Cykelhjälm är ett måste.

Här börjar den fina vägen som jag berättade om i videobloggen. Den började med nedförsbacke, bara det liksom =)

vi hittade ett gäng görsöta hästar. Kolla in de små! Nån som vet kanske vet vilken ras det är, jag gissade på fallabella.

Fräna träd.

Vätskepåfyllning.

Vackra vyer längs med vägen. Där nere anar vi en massa bregottkossor.

Ni kanske minns att jag berättade om lite toalettpanik. Det här var det första vi såg när vi cyklade in i Munkfors...

En härlig kväll!

Igår kväll var jag på kalas. Vi hade så himla roligt! Gänget jag träffade är de jag samarbetat mycket med på F&S. Vi har typ inte setts på hela sommaren så det var ett kärt återseende. Mycket längesedan jag skrattade så länge, kramp i magen-skratt.

Härliga tjejer

Ännu mer härliga tjejer!

Jag bjöd på kladdkakemuffins. De blev sjukt fula och ganska svårätna, dock mycket goda om jag får säga mitt (Johannes gillade dem också =).

En bild på mig och Johannes från när vi var i Nora i förra veckan. Vi köpte för övrigt något som jag velat köpa mycket länge. Än så länge finns objektet i Kga eftersom det är liiite otympligt att ta på bussen, nyfikna?

Tillbaka till vardagen

Nu är Mathilda hemma igen. Vi har varit på resande fot i ca. 2,5 vecka nu så det är ganska skönt att bara vara vi hemma i lägenheten. Eller, idag är jag själv, Johannes är duktig och jobbar.

Jag är också ganska duktig. Har redan hunnit söka CSN, letat upp och skrivit in schema i almanackan + fixat det sista av kurslitteraturen.

Ikväll ska jag på kalas och jag tänkte försöka mig på att baka lite kladdkakemuffins. Det blir spännande. Behöver smör dock, så en prommis måste det bli innan och lite uppfräschning kanske =)

Jag ska lägga upp bilder från cykelturen också. Bjuder på den här så länge, jag har ju ändrat utseende litegrann =)

Videoblogg, dag 3 - Punkteringsproblem

Här kommer den sista videobloggen. Vi gjorde tyvärr ingen videobloggen när vi kom fram. Jag skriver om det istället. Det kommer nog framöver, och bilder från dag 2 och 3 såklart! Just nu är jag i Karlskoga. Vi kommer att vara här resten av veckan så bilder från cykelturen kommer någon gång i nästa vecka.

Videoblogg, morgon dag 3

Videoblogg, kväll dag 2

Videoblogg, morgon dag 2

Bildblogg dag 1

Ja, jag vet. Sjukt dålig uppdatering. Men jag har faktiskt varit lite datorledig + segt bredband. Nu kommer det lite bilder från cykeldag 1 iallfall. Håll till godo =)

Såna här backar fanns det gott om. Uppför uppför, runt en krök och så ännu mer uppför. Den här dagen visste vi dock inte vad som väntade oss dag 3...

Lunchpaus! Johannes riggar triangakök. Det kom fram 2 till gånger under resan.

Dagens rätt: Ris kokat i grönsaksbuljong och lite majs. Mums!

Här provianterade vi mazariner till ett kommande fikastopp. Cafét ligger till höger utanför bild.

Framme för kvällen! Lösa korsord med pannlampa är grejen!

Första natten var ganska orolig. Mest rädd var jag nog för mördare och att någon älg skulle få för sig att springa ner tältet. Kallt var det också. Halvvägs genom natten kom vi på att vi kunde byta sovsäck (jag frusen med tunn sovsäck och Johannes varm med tjock sovsäck...?). Efter det bytet sov jag ganska mycket bättre.

Det är inte så mycket bilder på själva cyklandet som ni ser. Mycket kan jag, men inte cykla och ta kort samtidigt =)

Videoblogg, kväll dag 1

Här är videoblogg från kvällen: