Vår nya hobby

Nu ska jag berätta om sommarens roligaste grej. Johannes och jag har börjat med geocaching. På ca. 2 mån har vi tagit 72 st lådor.
Geocaching är som skattjakt för vuxna och handlar om att leta rätt på lådor av olika slag. Det man behöver är ett alias på geocaching.com och någon form av GPS-manick. Johannes och jag kör med hans IPhone och en app som vi laddat ner till den.
Det man gör är att mha koordinater och diverse ledtrådar letar reda på lådor i olika storlekar. Det finns 4 olika storleksnivåer, från filmburksstorlek upp till hink. Dessutom finns det specialare som kan vara så små som 5 cm höga (kallas nano).
Burkarna är gömda enligt 2 svårighetsskalor. Dels hur svårt gömd den är och dels hur svår terrängen som den är gömd i är.
I behållarna finns alltid minst en loggbok där man loggar sitt alias och datum. Man bör också logga besöket på nätet. I burkarna kan det också finnas lite bytessaker och regeln är att om man tar nåt därifrån så lägger man i nåt av samma eller högre värde. Detta gör att det kan vara kul för barn, många barnfamiljer håller på.
Det här är verkligen hur kul som helst. Johannes och jag gillar ju att röra på oss och det här ger ju utflykten en helt ny dimension. Geocaching finns över hela världen så i princip vart nu än åker så finns det cachar.
Prova!

Kommentarer
Nina

Skulle vilja testa lite halvhjärtat, men vet inte om jag har orken! :P

2011-08-31 @ 19:08:45 | http://stuck.blogg.se/
Anonym

Ha en riktigt fin kväll sötnos!=)

2011-09-27 @ 17:34:58 | http://alinah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback